Wil God dat ik mijn kind sla? // spanking deel 1

Al zo lang wil ik schrijven op voilaeline hoe ik over spanking (of corrigerende tik / slaan of hoe je het ook wil noemen) denk. Het is een, tsja, nog-al-wat-onderwerp, waar je niet zo maar even over schrijf. Daarom is het er ook nog niet van gekomen. De afgelopen tijd heb ik verschillende boeken gelezen. Onder andere (een deel van) ‘De weg naar het kinderhart’ van Tedd Trip (hij is voor spanking) en het boek ‘Jesus the gentle Parent’ van L.R. Knost (schrijft argumenten tegen spanking). Tijdens onze vakantie in Moskou had ik ook veel tijd om te lezen en nu ik nog een beetje in de vakantiemood ben vind ik het een goed moment om eens te beginnen!

Ik zal gelijk eerlijk zijn dat ik in ieder geval tegen spanking ben. Al voor dat ik bijbels dit kon onderbouwen. Enkel omdat ik het gewoon vanuit mijn moederinstinct niet kan en geloof in een genadevolle en liefdevolle God. Maar nu wil ik het ook bijbels onderbouwen ????. Misschien lees jij mijn blog en ben je voor het slaan van je kindje met als doel om controle te krijgen / de wil van je kind te breken. Je bent niet raar. En ik vind je niet raar. Veel christenen denken vanuit hun hart dat dit de wil van God is. Omdat het in de Bijbel zou staan. Ik veroordeel je ook niet. Ik ga in deze post alleen mijn gedachtes delen, die zijn gevormd door mijn relatie met God, het lezen van de Bijbel en het lezen van verschillende boeken die ik hierboven beschreef.

Nou ben ik niet iemand die elke dag haar Bijbel leest en alles uit haar hoofd weet. Maar wel ben ik graag een kop thee aan het drinken met mijn lieve Vader in de Hemel, volg ik graag de Heilige Geest in waar Hij mij naar leid en ben ik meer en meer het verlossende werk van Jezus aan het pakken. Zodoende leer ik Zijn liefdevolle en onvoorwaardelijke karakter kennen, door mijn relatie met Hem en het lezen van Zijn woord (omdat ik door de relatie heen toch ook wel wat hongeriger zo nu en dan ben naar die letters in de Bijbel).

Het schrijven van deze blogpost zal ik in verschillende delen doen, zodoende kan ik er verder induiken en ik zou het tof vinden als jullie reageren!

Jezus heeft ons onvoorwaardelijk lief. Hij stierf voor ons aan het kruis. Maar ho wacht. Even terug naar het begin. Het Oude Testament, waar ging dat ook alweer over? Over mensen die naar Gods wet moesten luisteren. Er werd duidelijk gezegd wat wel en niet gedaan moest worden en er waren duidelijke consequenties als er niet naar gehandeld werd. Maar de mensen rebelleerde, opzettelijk of het lukte ze gewoon simpel weg niet om de wet de houden. Maar wacht eens even, de mensen rebelleerde ondanks de strenge regels en de harde consequenties in plaats van te gehoorzamen? Er werden meer regels opgelegd met meer consequenties. Het resultaat? Meer rebellie.

Het maakt niet uit hoe veel regels en hoe veel consequenties. Het werkte niet. Maar waarom koos God er dan toch voor? Come on, God is toch een Alwetende, Almachtige God?

God doet nooit en te nimmer zomaar iets. Hij liet ons iets zien en gebruikte daarvoor de wet. Hij liet ons dit zien:

Jullie zijn gevallen en kunnen niet opstaan!

Zonde kwam in de wereld toen deze gedachten in hun denken werd geplant door de satan: “Je heb God niet nodig. Je kan God zelf zijn!”. En zo werden de mensen verwijderd van God.

In het Oude Testament gebruikt God de wet om te laten zien dat ze God niet zijn en het ze ook niet lukt om God te zijn of weer bij God te komen zonder God. En de wet, met zijn regels en consequenties bracht geen gehoorzaamheid of vrede. Alleen maar rebellie, lijden en verbanning. Dus God ging er alles aan doen om weer in relatie te komen met zijn kinderen, want God is een God van relatie! Ze hadden iemand nodig die de naam Genade draagt. Jezus. En dan zijn we er weer. Bij het Nieuwe Testament. Het is oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Het is zelfs pijnlijk voor God als wij Zijn offer niet aannemen om weer in relatie met Hem te komen! Punt.

Het is volbracht!

Dat is wat Jezus zei aan het kruis. HET – IS – VOL – BRACHT. Ik denk dat de meeste christenen het wel met mijn eens zijn wat ik hier boven heb geschreven. Toch word er vaak gelooft dat we sommige wetten nog wel moeten houden die in het Oude Testament staat om daarmee in goed daglicht bij God te komen. Of dat de genade wel van toepassing is op volwassenen, maar zodra het om kinderen gaat dat dit opeens niet meer geldt. Ik ga daar (nu) niet heel erg diep op in maar ik heb daar wel twee Bijbelteksten voor gevonden die dit tegen spreekt:

En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden. U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen. Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen. In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is. Galaten 5:3-6

Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden. Jakobus 2:10

Ik bedoel daar niet mee te zeggen dat je daarom niet wetten mag houden uit het Oude Testament. Het staat vol met wijze levenslessen, bijvoorbeeld in spreuken. Maar het toffe aan het Nieuwe Testament, toen de Heilige Geest gekomen was (en in deze tijd leven wij nu ook nog), dat Hij ons leid in ALLES. En we hebben de wet niet nodig om bij God te komen. Door Jezus, door Zijn genade, mogen we ALTIJD bij Hem komen.

Dus dat even als eerste. Als we verder kijken naar Jezus is hij juist vol liefde voor kinderen en zegt Hij geen woord over het breken van een wil van een kind of het slaan van een kind om de controle te krijgen. Sterker nog, de woorden die hij over kinderen sprak waren zeer positief!

Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Marcus 10:14

Eigenlijk komt het er dus op neer dat als we naar het Nieuwe Testament kijken, naar Jezus. Naar zijn volbrachte werk. Naar genade i.p.v. de wet, dan is spanking best wel raar om toe te passen. Het klopt niet. Het past niet in het plaatje. Misschien ben je nog niet overtuigd. Laten we dan eens kijken naar de Bijbelteksten in het Oude Testament die veel schrijvers (Tedd Tripp o.a.) gebruiken als argument voor spanking en die veel mensen als waar aannemen. Want kloppen deze Bijbelteksten wel?  In deel 2 van deze post ga ik daar verder over schrijven. Ondertussen kunnen jullie prima reageren op deze post hè 😉 .

fonteinmoskou

Even nog een leuke persoonlijke foto 🙂 ! Deze foto was gemaakt tijdens onze citytrip in Moskou. We zijn er nog een beetje van aan het bijkomen, wat een drukke stad zeg! Een van mijn dierbare vriendinnen is Russisch en ging trouwen. We hebben elkaar ooit ontmoet in Amerika waar we beiden High School deden, zijn daar dikke vriendinnen geworden en hebben nog steeds een waardevolle band. Heel tof om er bij te zijn. Wist je trouwens dat je ons en mijn blog ook kunt volgen op Instagram? Via @voilaeline natuurlijk 🙂 .

Blessings!

Wil God dat ik mijn kind sla? // spanking deel 1

De omgekeerde wereld

Wil God dat ik mijn kind sla? // spanking deel 1

De Bijbel over de roede en discipline &zo // spanking deel 2

Newer post

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.